Wednesday, December 16, 2009

Icke-linjärt berättande

Vår grupp kom gemensamt fram till att det vore ganska enkelt och roligt att göra om Forrest Gump till en icke-linjär berättelse, eftersom filmen innehåller så många olika episoder. Vi tänkte oss därför en form av spel, där man först hamnar i Forrests barndom. Där får man välja ett av några olika alternativ. Man kan exempelvis välja att göra IQ-testet, bli jagad av mobbare eller fixa ihop mamma med skolans rektor. Dessa olika ”uppdrag” måste man klara för att kunna ta sig vidare till nästa del av Forrests liv, som består av pingis, skola, krabbfiske osv. Även här måste man klara av lite olika uppdrag för att på så sätt ta sig vidare till en senare fas av Forrests liv.
Vi illustrerade vår idé på följande vis:




Man måste klara vissa uppdrag i varje ”bubbla” för att kunna göra uppdragen i nästa bubbla. Man kan dock välja i vilken ordning man vill göra dem, vilket gör berättelsen icke-linjär. Man kan t.ex. göra pingisuppdraget i andra bubblan om man har gjort mobbaruppdraget i första bubblan och IQ-testet eller ”mamma+rektor”-uppdraget . För att kunna fiska krabbor måste man åtminstone ha gjort IQ-testet och flickvän-uppdraget kan man bara göra om man har klarat hela första bubblan. Man har med andra ord inte fullständig frihet att välja i vilken ordning de olika episoderna ska komma. Hade man haft det hade nog logiken i berättelsen blivit lidande.

No comments:

Post a Comment